Fotografie

Uit Oncyclopedia
Ga naar: navigatie, zoeken
Radioactivo.png WAARSCHUWING! 
Dit artikel is radioactief en dus levensgevaarlijk.
Lezen op eigen risico!
Dit is een
Piepersterkomkom.png
KOMKOMMER

Klik
~ Fotocamera over Fotografie

Lachen naar het vogeltje
~ Fotograaf tegen een kind

Fotografie is de kunst om afbeeldingen van voorwerpen en verschijnselen op papier te bestralen. Het de naam van het verschijnsel komt van de uitvinder ervan, de heer F. To Graph.

Dit artikel gaat over een uitvinding.
Namelijk:
Fotografie.
Fotografie is uitgevonden door F. To Graph
ondanks het geklaag van de overbuurvrouw.

Geschiedenis[bewerken]

Foto van de heer To Graph met zijn eerste camera (Berlijn, 1875)

In 1849 vond Félix To Graph een manier uit om een afbeelding te bestralen, de deze manier beschreef hij in de zogenoemde F. To-ontwikkeltheorie[1], die zei dat als je een afbeelding bestraalt met een gerichte radioactieve straal, de afbeelding zelf ook radioactief wordt en je dus een foto hebt gecreërd. In 1858 ontwikkelde To Graph dan ook een machine om een afbeelding gemakkelijk te kunnen bestralen. Deze eerste camera, die hij de "Fo-To-Machine" doopte woog 29 kilogram, en stond in To Graph's studio te Londen. Graph's ontwerp werd intussen verbeterd door een aantal andere wetenschappers. In 1923 bracht Jean Paul Kiequeje[2] de eerste fotocamera voor de gewone man. Deze camera was met zijn gewicht van 2,5 kilo nog niet bepaald makkelijk mee te nemen, en zijn prijs van 93 dollar[3] was te hoog voor de gewone arbeider. Toch werd de camera - die wordt gezien als de stamvader van de compactcamera - een groot succes. Doordat steeds meer mensen een camera konden kopen, steeg het aantal kankerpatiënten door de straling van het apparaat ook fors. Dit aantal daalde met de uitvinding van de "Safe-Radioactive Camera" (S-RC) in 1994. Met de meest recente modellen kan men ook maar een klein deel van de afbeelding bestralen in plaats van de hele afbeelding, ook is het mogelijk films te bestralen.

Fotocamera[bewerken]

Schematische doorsnede van een fotocamera

Een fotocamera bestaat zoals hiernaast in de afbeelding te zien is uit een aantal onderdelen, de belangrijkste daarvan zijn de uraniumopslag, het diafragma en de sluiter.

Uraniumopslag[bewerken]

Belangrijkste onderdeel van de camera is de uraniumopslag, omdat deze opslag de energie voor het functioneren van de camera en de straling levert. De opslag is zo gemaakt dat hij minimaal dertig jaar mee kan, na deze tijd moet de uraniumopslag worden vervangen. Voor de uitvinding van de SR-C zat de uraniumopslag in de lens, wat zorgde voor veel ongecontroleerdere straling.

Diafragma[bewerken]

Het diafragma is een opening in de baan van de straling die bepaalt hoeveel stralingdeeltjes er op de afbeelding terecht komt. Ook bepaalt het diafragma hoe scherp[4] een bepaald stuk van de afbeelding wordt.

Sluiter[bewerken]

De sluiter zorgt ervoor dat de afbeelding maar voor een bepaalde tijd (dit kan variëren van 10 minuten tot 1/6400 seconde) wordt blootgesteld aan de straling. Dit zorgt ervoor dat de afbeelding lichter (langere sluitertijd) of donkerder wordt (kortere sluitertijd).

Hedendaagse Fotografiegiganten[bewerken]

Er zijn tegenwoordig nog maar weinig bedrijven die doen aan fotografie, dit omdat het gevaarlijk is - veel bedrijven zijn te laf om met straling te werken - en de overheid fotografie aan banden heeft gelegd. De twee grootste fotografiebedrijven zijn Nuclea-Nikon en Canon.

Nuclea-Nikon[bewerken]

De Nuclea-Nikon 1

Nuclea-Nikon, is opgericht in 1921 door Jean Paul Kiequeje. In 1923 kwam dé succescamera van Nuclea-Nikon uit, de Nikon IX, hitervan werden bijna een miljoen exemplaren verkocht. De daaropvolgende modellen X, XVII, LIV en CIX waren ook zo succesvol, toen het bedrijf in 1995 S-RC ging toepassen hebben ze de Romeinse cijfers in de naam gewijzigd naar normale getallen.

Canon[bewerken]

De Canon EOS 205

Canon, opgericht in 1868 door To Graph was het eerste bedrijf dat camera's produceerde toen het in 1873 de Canon EOS 1 op de markt bracht. In tegenstelling van wat To Graph dacht werd de camera geen groot succes, evenals de opvolgende camera's EOS 5, EOS 10, EOS 50 en EOS 100. De EOS 205 daarentegen werd een groot succes, tot ongenoegen van Nuclea-Nikon, wiens succes aan het afnemen was. De meest recente camera's van Canon worden gebruikt door veel bekende fotografen.

Kodeacq[bewerken]

De Kodeacq A39

Kodeacq[5], welke is opgericht in 1958 door John Qulickq[6]. Was hét beste cameramerk totdat het in 2010 failliet ging doordat ze vast bleven houden aan de Non-SR-C-Camera. Het stond bekend om zijn zeer goede Non-SR-C-Camera's.

Noten[bewerken]

  1. Ook wel bekend als de Fototheorie
  2. Hiervan is het woord kiekje afgeleid
  3. Nu ongeveer 1000 euro
  4. Of onscherp
  5. ook wel geschreven als Kodak
  6. Geloof het of niet, maar hiervan is het woord klik afgeleid.
Potatohead aqua.png
Aan de schandpaal genageld!
Vastgenagelde versie:
16 september 2014
Dit artikel is een verschrikking! Daarom is het vastgenageld aan de schandpaal zodat iedereen er rotte groenten tegenaan kan gooien.